Logo of Team Belgium

Los Angeles 2028 heeft het van de eerste tot de laatste dag van zijn campagne aangekondigd; ze zouden innoveren. Op iets minder dan acht jaar voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen in 2028, onthult het organisatiecomité zijn logo en hield woord: het is verrassend innoverend in zijn genre!

Op het eerste gezicht niets heel onverwachts. De letters L en A in hoofdletters, geplaatst boven het cijfer 28, onderaan de Olympische ringen of het symbool van de Paralympische Spelen. Net als Parijs 2024 heeft ook LA 28 gekozen voor één logo voor zowel de Olympische als de Paralympische Spelen.

Alle creativiteit ligt in de letter A, die achtereenvolgens in verschillende vormen en typografische versies verschijnt. Met deze visuele identiteit creëerde Los Angeles 2028 niet alleen het eerste geanimeerde Olympische logo, LA 28 is er vooral in geslaagd om de visie van LA 2028 te symboliseren, die vanaf dag één is gestoeld op de diversiteit en het multiculturalisme van “de Stad van de Engelen”.

“Er bestaat niet één manier om Los Angeles voor te stellen.”, zegt Casey Wasserman, de voorzitter van het organisatiecomité voor LA28. “Elke stadswijk, elk blok huizen, elke persoon heeft zijn eigen identiteit en geschiedenis.  De Olympische Spelen in Los Angeles staan voor de collectieve creativiteit van onze gemeenschap en de diversiteit die ons sterk maakt.”

Het logo zal zeker nog evolueren. Het heeft nu 26 verschillende versies die ontworpen werden door evenveel Amerikaanse atleten, ex-atleten, huidige en toekomstige Olympiërs, met de hulp van multimediakunstenaars uit Los Angeles.

Onder hen twee Californische acteurs, de atleten Allyson Felix en Michael Johnson, turner Gabby Douglas, zwemmer Simone Manuel, voetballer Alex Morgan, schermer Ibtihaj Muhammad, de Paralympische atleten Scout Bassett en Lex Gillette, en actrice Reese Witherspoon.

(Bron: https://www.francsjeux.com/2020/09/02/avec-son-logo-los-angeles-2028-revolutionne-le-genre/70203)